Muka Laman

Monday 2 April 2012

Bawaku Pergi VS Penari Tiang

Akaldanotak cube untuk merungkaikan cerita - cerita yang agak pelik dan kadang- xmasuk akal. dan topik ini is one of it.

Jika diteliti dan disiasat, persamaan kedua - dua topik ini adalah ia mengaitkan tentang keruntuhan dan kerapuhan akhlak bagi muda -mudi kita. but the different between this topik mcm langit dan bumi.

Bawaku Pergi dikatakan di ban kerana mengajak atau mendorong agar remaja kita melarikan diri dari rumah manakala kes Penari Tiang pula dikatakan bukan nilai denda yang dinilai tetapi kadar motivasi yang perlu dinilai coz malu la biler da kuar paper. but thing won't solve the problems. it a mess. lagu sebagai hiburan dan tarian tiang juga sebagai hiburan.

Nowadays, when people say "Hiburan", ia adalah sesuatu yg akan menjadi complicated. ia akan di sama ratakan dengan kebebasan. ayat seperti "Biarla die da bsar", xpun "itu privasi dier" yang akan terpacul dari pihak pihak yang berkenaan. then the story will never ending again.

Tapi bila memperkatakan pengaruh negatif, kita perlu selidik kes ini. bagi saya seorang marhain, kalo nak mengkaji lirik lagu secara mendalam memerluan saya untuk bersifat kreatif yg mane secara simplenyer perlukan seseorang itu berfikir sebelum mengambil tindakan. coz kalo nak lari dari rumah kene ikut step2 seperti yg ade dalam bait2 lirik lagu itu. tapi bile sy nak menari tiang xperlu da sy nak risau, paling koman kene denda 25 inggit je. kalo takut malu jgn kantoi. so kat sini, pilihan sy adalah menari tiang coz xperlu nak pk2 panjang. (orang nak wat jahat biasenyer xpk panjang).

So dkat sini ape yang sy nak perkatakan, topik ni agak sesuai la untuk ditelaah bagi mencapai satu sepakat bagi menyelesaikan masalah yang xkunjung selesainya..

Sekian..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...